Siirry suoraan sisältöön

Kansainvälisillä markkinoilla urheilusektorin vaikuttavuus tunnistetaan laajemmin kuin Suomessa, huomauttaa urheilevien lasten ja nuorten psyykkiseen valmennukseen keskittyvän Onit Sportin yrittäjä ja toimitusjohtaja Laura Andelin. Andelin osallistui yhdessä seitsemän muun suomalaisen yrityksen kanssa Sport Suomi -verkoston järjestämälle delegaatiomatkalle World Football Summitiin Sevillaan. Matkalta jäi käteen rutkasti mielenkiintoisia liidejä – sekä tärkeä oppi seuraavia reissuja varten: pitkän päivän ajaksi jalkaan kannattaa sujauttaa tennarit.

Suomen ja Espanjan markkinoilla on eroja, ja yksi niistä on Andelinin mukaan se, että Suomessa urheilusektori keskittyy urheilukulttuuriin, kun taas kansainvälisesti urheilusektorin vaikuttavuus tunnistetaan myös yhteiskunnallisesti isoksi tekijäksi ja sen vaikutusmahdollisuudet nähdään paljon laajemmin kuin vain urheiluun liittyen. Jalkapallo on maailman suurin urheilulaji niin harrastajamääriltään kuin useilla taloudellisillakin mittareilla, ja jalkapallomaailmassa voikin menestyä hyvin monenlaisilla tuotteilla ja palveluilla.

- Jalkapallomaailmassa on esimerkiksi isoja sponsoriyhtiöitä, joilla on todella laajat, kansainväliset verkostot. Urheilusektori voi siis toimia eräänlaisena ponnahduslautana monenlaiselle yhteistyölle, Andelin miettii.

”Nappasimme liidejä myös toisillemme”

Sport Suomen matkalle Sevillaan lähti kahdeksan suomalaista eri alan yritystä. Andelin kehuu yhteishenkeä yritysten välillä: pelin henkenä oli, että asioita tehdään yhdessä, jotta suomalaista osaamista saadaan vietyä mahdollisimman tehokkaasti eteenpäin.

- Matkalla mukana olleet yritykset nappasivat sellaisistakin potentiaalisista asiakkaista kiinni, jotka eivät istuneet omaan toimintaan, mutta auttoivat ehkä jotain toista, ja kaikki puhuivat puolin ja toisin toistensa puolesta. Tiedämme kaikki, että Suomi on pieni maa ja yhteistyötä täytyy tehdä yli maan rajojen. Itse uskon vahvasti, että yhteinen tekeminen ja toisten auttaminen sataa kaikkien laariin.

Sport Suomen matkalla Suomea edustettiin usean yrityksen voimin, minkä Andelin kokee herättäneen kiinnostusta. Hän kertoo kuulleensa Sevillassa moneen kertaan, että suomalaisten yritysten maine on hyvä. Kehuja saivat muun muassa suomalaisten vaatimattomuus, rehellisyys ja laadukkaat tuotteet, sekä se, etteivät suomalaiset puhu suuria, jos se ei ole totta – melko klassisia suomikuvia siis.

Tapahtuman jälkeen Andelin on keskittynyt purkamaan matkalta kertyneitä liidejä. Espanjaan ovat laulaneet niin puhelinlangat kuin tiiviisti vaihdetut sähköpostitkin. Tulevat kuukaudet näyttävät, kuinka moni potentiaalinen asiakas lopulta muuttuu todelliseksi asiakkaaksi.

Kansainvälinen menestyminen vaatii tervettä ylpeyttä

Andelin tietää, että kansainvälisillä markkinoilla on pakko olla rohkea.

- Täytyy uskaltaa sanoa ääneen, mitä juuri minä tuon globaaliin ratkaisuun, jotta suurtoimija kiinnostuu siitä, mitä pientoimija tuottaa. Tarvitaan suuria hartioita nöyrällä asenteella, eikä sitä opi kuin tekemällä ja kokemalla.

Messupäivät ovat lisäksi pitkiä ja fyysisiä.

- Ykköspäivänä minulla oli kaksitoista tuntia jalassa söpöt pikkuavokkaat. Toisena päivänä siirryin lenkkareihin. Käytännön vinkkini muille tämänkaltaisiin tapahtumiin osallistuville on siis se, että muistakaa hyvät kengät, Andelin nauraa.

Sport Suomi logokoonti  (13)

Yritysdelegaatiomatka Sevillan World Football Summit Europeen järjestettiin 18.–19.9.2024 osana kansallisen Sport Suomi -verkoston toimintaa. Verkosto perustuu Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kaupunkien yhteiseen ja Euroopan aluekehitysrahastosta tuettavaan vetovastuuhankkeeseen, jota toteutetaan 1.4.2023–31.12.2024 välisenä aikana. Matkalle osallistuneita yrityksiä olivat eWatt, Awesome Crowd, Kuitu Media,  Northern Sports Insight and Intelligence (ACT Head Impact Tracker), ONIT Sport, Nordic Rack and Office (nro.one), Dribla sekä Appis.