Siirry suoraan sisältöön

Suomessa on valtavasti osaamista liikunnasta ja urheilusta. Etenkin Jyväskylä tunnetaan urheiluun liittyvästä tutkimuksesta. Osaamiselle on kaupallista potentiaalia jopa kansainvälisesti. Mutta miten suomalaiset yritykset pääsevät ulkomaille?

Liikkumattomuus maksaa Suomelle valtavasti. Se lisää useiden kansansairauksien riskiä ja kasvattaa terveydenhuollon kustannuksia. Miten ihmiset saataisiin liikkeelle?

Liikkumattomuuden kriisiä ratkotaan Jyväskylässä. Kaupunki tunnetaan urheiluosaamisestaan, sillä siellä sijaitsee Suomen ainoa liikuntatieteellinen tiedekunta sekä kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus.

– Suomessa on useita yrityksiä, jotka ratkovat liikkumattomuutta suoraan tai välillisesti esimerkiksi pelillistämisen avulla. Nämä yritykset ovat tyypillisesti startup-vaiheessa ja tarvitsevat lisää pääomaa lähteäkseen lentoon. Suomen markkina on kuitenkin pieni, sanoo ohjelmapäällikkö Nina Rautiainen Jyväskylän elinkeinopalveluista.

1 (1)"Suomessa on useita yrityksiä, jotka auttavat ratkaisemaan liikkumattomuuden ongelmaa", kertoo ohjelmapäällikkö Nina Rautiainen.

Jyväskylä on osa Sport Suomi -verkostoa, johon kuuluvat myös Lahden ja Kuopion kaupungit. Verkosto kehittää muun muassa hyvää oloa lisääviä innovaatioita auttamalla niitä kehittäviä yrityksiä kasvamaan. Yksi keino kasvaa on etsiä markkinoita Suomen ulkopuolelta.

Mutta kuinka murtautua kansainväliseen urheilubisnekseen koti-Suomesta käsin?

Suhteet luodaan kasvokkain

– Maailmalle lähteminen ja uuden markkinan rakentaminen vaatii yrityksiltä paikan päälle menemistä. Vaikutus tehdään yhä kasvokkain, Rautiainen kiteyttää.

Jyväskylä ja muut Sport Suomen kaupungit päättivät järjestää kaksi matkaa Espanjaan vuonna 2024: keväällä Madridiin ja Bilbaoon ja syksyllä Sevillaan. Molemmille matkoille lähti mukaan yrityksiä, jotka kaikki linkittyvät tavalla tai toisella liikkumiseen. Delegaatioiden tavoite oli tavata Espanjassa mahdollisimman monta uutta yhteistyökumppania ja asiakasta eli rakentaa verkostoja. Matkoilla yritykset tapasivat esimerkiksi paikallisia urheiluseuroja ja -joukkueita.

innokaupungit_infografiikka_jalkapallo-05Espanja valikoitui kohteeksi siksi, että Jyväskylä on tehnyt jo vuosia yhteistyötä espanjalaisten jalkapallobrändien ja urheiluvaikuttajien kanssa. Esimerkiksi Jyväskylän ammattikorkeakoulussa järjestetty kursseja yhteistyössä LALIGAn pohjoismaiden delegaatti Juan Fuentes Fernandezin kanssa. Lisäksi Jyväskylällä ja Bilbaolla on yhteinen Innovation Bridge -sopimus, jonka kautta kaupungit tekevät jalkapalloon liittyvää tutkimusyhteistyötä. Nyt olemassa olevat yhteydet haluttiin hyödyntää kaikkien kaupunkien ja yritysten eduksi.

– Jalkapallobisnes on Espanjassa valtava, eikä kiinnostus siellä rajoitu vain urheilijoiden fyysisen suorituskyvyn lisäämiseen. Esimerkiksi stadiontekniikka, urheilijoiden psyykkinen hyvinvointi ja fanien sitouttaminen kiinnostavat espanjalaisia. Niihin suomalaisilla yrityksillä on tarjota ratkaisuja, Rautiainen sanoo.

ONIT Sport treenaa urheilijoiden mieltä

Yksi matkaan lähteneistä yrityksistä on ONIT Sport, joka tarjoaa urheilijoiden psyykkistä valmennusta digitaalisesti. Psyykkinen valmennus tarkoittaa urheilijan mielentaitojen, kuten itseluottamuksen, keskittymiskyvyn, sosiaalisten taitojen ja motivaation, kehittämistä. Startup-vaiheessa olevan yrityksen asiakkaita ovat pääsääntöisesti urheilujoukkueet, -seurat ja lajiliitot.

– Seurat ovat ymmärtäneet psyykkisten kykyjen merkityksen urheilijan hyvinvoinnille ja suorituskyvylle. Ongelma on, että varsinkin junioriurheilussa valmentamista tehdään vapaaehtoisvoimin, eikä seuroilla ole rahaa tai aikaa etsiä osaavaa valmentajaa, sanoo Laura Andelin, ONIT Sportin perustaja ja toimitusjohtaja.

Photo 2. Laura Andelin.ONIT Sportin toimitusjohtaja Laura Andelin.

ONIT Sport tarjoaa tutkittuun tietoon perustuvia, helppoja ja kustannustehokkaita psyykkisen valmennuksen työkaluja. Yritys kehittää mobiilisovellusta, joka sopii kaikille urheilijoille iästä ja lajista riippumatta. Nyt tavoitteena on kansainvälistyä.

– Viimeiset vuodet olemme testanneet ja kehittäneet sovellusta Suomessa ja nyt se on valmis kansainvälisille markkinoille esimerkiksi käyttökapasiteettinsa puolesta, Andelin kertoo.

Hyvin valmisteltu matka säästää yritysten aikaa

Andelinin mukaan pienelle yritykselle suhteiden luominen kansainvälisille markkinoille on kuin neulan etsimistä heinäsuovasta. Mahdollisuus lähteä Espanjaan osuikin ONIT Sportin kannalta otolliseen hetkeen.

– Matka oli meille erittäin tehokasta ajankäyttöä, sillä pääsimme muutamien päivien aikana tapaamaan useita eri yhtiöitä. Kymmenestä tapaamisesta korkeintaan kaksi johtaa seuraaviin askeliin, joten on tärkeää tavata paljon yrityksiä, Andelin sanoo.

Sport Suomi -tiimi hoiti kaiken matkajärjestelyistä tapaamisten sopimiseen. Näin yritykset saivat keskittyä itse asiaan eli tapaamisiin ja liiketoimintaideansa esittelyyn. Andelinin mukaan pienessä startupissa kaikki on totuttu tekemään itse, joten valmiiseen pöytään istuminen tuntui erityisen ylelliseltä.

Matkan jälkeen ONIT Sport on jatkanut yhteistyötä Espanjan kansallisen jalkapalloliigan LALIGAn kanssa. Matkan myötä vahvistui myös se, että yrityksen laajentuminen ulkomaille käynnistyy juuri Espanjan markkinoilla.

Luottamuksen rakentuminen vaatii vuosien työn

Nina Rautiaisen mukaan suurin työ tehtiin ennen lentolippujen varaamista. Ennen matkaa hanketiimi käytti aikaa sopivien yritysten löytämiseen. Matkalle lähtevät yritykset löydettiin teknologia-alan yrityksille järjestetyn avoimen haun kautta. Haku suunnattiin liikuntaan, fanien sitouttamiseen, stadiontekniikkaan, tekoälyyn ja energiaratkaisuihin keskittyneille yrityksille.

Itse tapaamisten sopiminen oli oma työsarkansa.

– Se, että saimme tapaamiset sovittua vaatii pitkäjänteistä, jopa vuosien mittaista luottamuksen rakentamista. Kansainväliset toimijat pitää vakuuttaa siitä, että olemme erityisiä ja emme hukkaa heidän aikaansa. Hyvin valmisteltu matka on vastaanottajan kunnioittamista, Rautiainen sanoo.

Huolellinen valmistautuminen espanjalaiseen bisneskulttuuriin ja esiintymiseen oli tärkeä osa matkan ennakkovalmisteluja. Esimerkiksi Bilbaossa kumppanit odottavat rentoa tapaamista, jossa on aikaa rupatella yrittäjien taustoista. Madrid taas on suurkaupunki, jossa kiireiset suurten yhtiöiden edustajat odottavat napakkaa esitystä ja itsevarmaa esiintyjää. Ennakkovalmistautumisen avulla mukaan lähteneet yritykset osasivat sovittaa esittäytymisensä kullekin yleisölle sopivaksi.

Kontaktit on luotu – mitä tapahtuu seuraavaksi?

Nyt portit Espanjaan ovat auki. Hanke päättyy joulukuussa, mutta ensi syksyksi viritteillä on yhteinen tapahtuma LALIGAn kanssa. Matkan jälkeen yritykset ovat itse pitäneet yhteyttä solmimiinsa kontakteihin.

Andelin toivoo, että seuraavaksi yritykset saisivat apua markkinalle laskeutumiseen. Hyvin konkreettinen apu, kuten neuvot paikallisesta lainsäädännöstä ja verotuksesta olisivat kullanarvoisia.

– Espanjassa voisi olla esimerkiksi paikallinen tukihenkilö, joka auttaisi suomalaisia yrityksiä esimerkiksi rahoitusmahdollisuuksien löytämisessä. Näin varmistettaisiin se, etteivät hyvät kontaktit valu hukkaan, Andelin sanoo.

Rautiaisen mukaan suomalaisen osaamisen esitteleminen ulkomailla on koko Suomen etu. Kun suomalaiset yritykset esittäytyvät yhtenä joukkona, antaa se kuvan maasta, jossa on valtavasti kiinnostavaa yritystoimintaa.

– Kun näyttäydymme maailmalla itsevarmoina, avaamme markkinaa kotimaisille yrityksille ja houkuttelemme arvokkaita osaajia myös tänne, Rautiainen tiivistää.

Jyväskylä on osa Innokaupunki-verkostoa. Kaupungin visiona on luoda liikunnan, terveyden edistämisen ja hyvinvoinnin kasvuliiketoiminnalle parempia edellytyksiä Suomessa sekä ratkaista yhteiskunnallisia haasteita ja edistää ihmiskunnan hyvinvointia.

Nimetön (6000 x 1000 px) (4)