Siirry suoraan sisältöön

Sport Suomi -verkosto kokoaa yritykset suomalaisen maabrändin alle ja edistää uusien ratkaisujen sekä liiketoimintamahdollisuuksien kehittämistä. Awesome Crowd on esimerkki yrityksestä, jolle verkosto on avannut oven Espanjan markkinoille, ja yritys on päässyt tekemään yhteistyötä tunnetun espanjalaisen jalkapalloseuran kanssa.  

- Keskusteluyhteys Espanjaan avautui Sport Suomen avulla. Osallistuimme keväällä 2024 verkoston delegaatiomatkalle, jossa tapasimme tunnetun espanjalaisen jalkapalloseuran edustajia ja he kiinnostuivat siitä, mitä Awesome Crowdilla voisi olla tarjottavaan, toimitusjohtaja Sari Hallikainen kertoo.

Syyskuussa 2024 Sport Suomi suuntasi messumatkalle World Football Summitiin, jossa Hallikaisen keskustelu jalkapalloseuran kanssa jatkui. Seuran edustajat kertoivat näkemyksiään siitä, mihin suuntaan Awesome Crowdin tuotetta kannattaisi kehittää ja totesivat voivansa jatkaa keskustelua, mikäli Hallikainen tekisi vaaditut toimenpiteet. Tällä hetkellä Awesome Crowd kehittää tekoälyä hyödyntävää peliseinää urheilutapahtumiin ja brändikauppoihin ja kuuntelee tarkasti, mitä Espanjassa toivotaan.

- Keskustelu on ollut hyvin suoraviivaista: kahden ammattilaisen ei tarvitse jaaritella. Pitää vain todistaa, että tuote on hyvä ja testattu. Pienelle yritykselle tämä on unelmien täyttymys, sillä onhan jalkapallo melkoinen kuningaslaji, Hallikainen hehkuttaa. 

Kansainvälistyminen on usein pitkä prosessi 

Kansainvälistyminen on pitkä prosessi, joka vaatii paljon työtä. Hallikainen on hakenut avukseen Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoitusta hankkeelle, jossa kehitetään kansainvälisille urheilumarkkinoille soveltuvia tapahtumamarkkinoinnin palveluita. Tavoitteena on keskittyä vahvasti etenkin nuorten fanien sitouttamiseen sekä seurojen ja sponsoreiden vastuullisuusviestintään. Esimerkiksi Espanjassa rasismi on iso ongelma urheilussa, joten vastuullisuusviestintä on erityisen tärkeässä asemassa. 

- Pyrimme haastattelemaan mahdollisimman paljon seuroja ja junioripelaajia, jotta tiedämme, mitä he toivovat ja rakennamme konseptia sen kautta, Hallikainen kertoo.

Tarkoituksena on, että seuraavaksi Hallikainen esittelee jälleen ideaansa espanjalaiselle jalkapalloseuralle ja saa siitä palautetta, jonka avulla tuotetta voidaan kehittää. Espanjan lisäksi Hallikainen on virkistänyt vanhoja kontaktejaan Yhdysvaltoihin – ja ilahtunut siitä, miten kiinnostuneita he ovat olleet kuulemaan, mitä uutta Awesome Crowdilla on tarjolla ja odottavat yrityksen paluuta Yhdysvaltoihin. 

- Sport Suomi -verkoston myötä lähdimme kansainvälistymään järjestelmällisesti. Verkoston avulla loin kontakteja, joiden ansiosta avautui mahdollisuus lähteä myös kiihdytyskaistalle kansainvälistymisen suhteen. Matkalla on auttanut Sport Suomen tuki ja positiivinen porukka. 

Olen saanut ympärilleni ihmisiä, jotka tietävät, mitä tekevät ja haluavat toistensa parasta.  

Hallikainen on työskennellyt urheilumaailman parissa jo 25 vuotta. Hän kokee, että on joutunut naisena tekemään kaksin verroin töitä miehiin verrattuna. 

- Minulle on sanottu ihan suoraan, että naisten pitäisi pysyä poissa näistä hommista.  

Siitä huolimatta Hallikainen uskoo, että paras tapa ratkaista asiat on rakentava keskustelu. Asiat myös menevät eteenpäin, sillä naisten määrä urheilumaailmassa on lisääntynyt ja siihen on tietoisesti kiinnitetty huomiota. Hallikainen kertoo huomanneensa sen konkreettisesti: kun hän vuonna 2016 ensimmäisen kerran vieraili Yhdysvalloissa alan konferenssissa, naisia ei juuri näkynyt. Vuonna 2022 tilanne oli jo ratkaisevasti muuttunut.  

On uskallettava 

Hallikainen tietää, että kansainvälistyminen vaatii uskallusta ja luottamusta omaan juttuunsa. 

- Varmasti on yrityksiä, joilla kansainvälistyminen sujuu helposti ja suoraviivaisesti, mutta usein se vie myös aika tiukkoihin paikkoihin. Täytyy uskaltaa epäonnistua ja mennä yleistä mielipidettä vastaan. Itselleni isoin epäonnistuminen on ollut se, etten luottanut itseeni, vaan siihen, mitä muut sanoivat, mikä hidasti yrityksemme tahtia. Toisaalta epäonnistumisista me opimme eniten. 

Nykyään Hallikainen kertoo hakeutuvansa tietoisesti hankaliin paikkoihin ja miettivänsä, mitä niistä voisi oppia. Suomessa virheitä usein pelätään – vaikka ei kannattaisi. 

Awesome Crowdin kansainvälistymisen polulle on mahtunut myös rutkasti onnistumisia.  

- Suurin niistä lienee se, että olemme nyt tässä. Vielä pari vuotta sitten emme tienneet, mitä koko yritykselle käy. Siksi on iso juttu, että olemme jaksaneet tänne asti ja uskaltaneet kehittää ja kansainvälistyä. 

Sport Suomi logokoonti  (17)Sport Suomi -verkostoa toteutettiin Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kaupunkien yhteisesti vetämänä vetovastuuhankkeena 4/2023–12/2024 välisenä aikana. Hankkeen perusta on valtion sekä yliopisto- ja yliopistokeskuskaupunkien eli Innokaupunkien välisissä ekosysteemisopimuksissa ja sen rahoittajana toimii Pirkanmaan liitto, joka myöntää tukea vetovastuuhankkeille Euroopan aluekehitysrahaston varoista Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027-ohjelman sisältämien toimintalinjojen ja erityistavoitteiden mukaisesti.