Siirry suoraan sisältöön

Jyväskyläläinen eWatt lähti Sport Suomi -verkoston matkaan Sevillan World Football Summitiin. Energiankulutusta vähentäviä ratkaisuja tarjoava eWatt sai jalkapallotapahtumassa rutkasti kansainvälisiä yritys- ja rahoituskontakteja.

eWatt auttaa sekä yrityksiä että kuluttajia vähentämään energiankulutusta ja hiilidioksidipäästöjä tarjoamalla älykkäitä ja ympäristöystävällisiä ratkaisuja kiinteistöjen hallintaan. Niinpä Sport Suomi -verkoston järjestämä delegaatiomatka World Football Summit Europeen Sevillaan ei välttämättä ole ensimmäinen tilaisuus, johon yrityksen voisi odottaa osallistuvan. Yrittäjä ja toimitusjohtaja Timo Saarinen kuitenkin kertoo, että onnistuneen matkakokemuksen jälkeen eWatt aikoo jatkossakin osallistua rohkeasti tapahtumiin, joissa se erottuu porukasta ja joissa yleisön kiinnostus on siten helpompi saavuttaa. World Football Summit on yksi jalkapalloalan suurimmista tapahtumista ja tarjosi siten erinomaiset mahdollisuudet verkostoitumiseen ja uusien kumppaneiden löytymiseen.

- Kokemus osoitti, että yhteen kohderyhmään, tässä tapauksessa urheilukiinteistöihin ja stadioneihin, keskittyminen kannattaa. Urheilumaailmassa oltiin todella kiinnostuneita kestävistä ratkaisuista, joita eWatt voi tarjota. Emme olisi tavanneet tätä porukkaa rakentamiseen tai sähköön liittyvillä messuilla, vaikka äkkiseltään voisi ajatella, että ne olisivat meille omimpia. Aiomme siis jatkossakin osallistua erilaisiin tapahtumiin, joissa on tietyn kohderyhmän asiakkaita, Saarinen toteaa.

Espanjassa on paljon potentiaalia

Vaikka kaikki eWattin palvelut eivät teknisistä syistä ole suoraan vietävissä Suomen ulkopuolelle, näkee Saarinen, että Espanjassa yrityksen palveluilla on mahdollista saavuttaa vieläkin suurempi hyöty kuin Suomessa, sillä Espanjassa kiinteistöjen energiatehokkuus on yleisesti Suomea heikommalla tolalla, sähkön hinta keskimäärin korkeampi kuin meillä ja hinnassa suurempia hintapiikkejä kuin Suomessa.

- Koska haasteet ovat siellä suurempia, myös potentiaali on suurempaa, Saarinen summaa.
Hän onkin tyytyväinen, että matka World Football Summitiin kerrytti rutkasti kansainvälisiä yrityskontakteja sekä muutamia rahoituskontakteja, jotka voivat tulevaisuudessa olla tärkeässä roolissa Espanjan markkinoiden avaamisessa.

Yhteistyö herätti kiinnostusta

World Football Summitissa matkaan lähteneet yritykset tulivat tapahtumassa huomatuiksi Sport Suomi -teemaisen ständin myötä yhtenä suomalaisena joukkona. Saarisen mielestä tämä oli toimiva ratkaisu, sillä sen ansiosta ihmisiä saatiin kuulolle enemmän kuin yhdellä asialla olisi ollut mahdollista.

- Pystyimme aika näppärästi puolin ja toisin hoitamaan liidejä toisillemme, ja kaikki auttoivat toisiaan. Siitä oli valtava hyöty, sillä suurin osa meistä oli lähtenyt matkaan yksin.
Saarinen oli edustamassa eWattia Espanjassa jo toista kertaa, sillä hän osallistui myös Sport Suomen keväällä 2024 järjestämään delegaatioon Madridiin.

- Päätökseen siitä, että lähden tälle verkostoitumismatkalle, vaikuttikin se, että suurin osa Sport Suomen yrityksistä ja yrittäjistä oli jo entuudestaan tuttuja, ja tiesin, että yhteistyömme on toimivaa, Saarinen toteaa. 

Kuva: Emmi Jokilahti

Sport Suomi logokoonti  (13)

Yritysdelegaatiomatka Sevillan World Football Summit Europeen järjestettiin 18.–19.9.2024 osana kansallisen Sport Suomi -verkoston toimintaa. Verkosto perustuu Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kaupunkien yhteiseen ja Euroopan aluekehitysrahastosta tuettavaan vetovastuuhankkeeseen, jota toteutetaan 1.4.2023–31.12.2024 välisenä aikana. Matkalle osallistuneita yrityksiä olivat eWatt, Awesome Crowd, Kuitu Media,  Northern Sports Insight and Intelligence (ACT Head Impact Tracker), ONIT Sport, Nordic Rack and Office (nro.one), Dribla sekä Appis.