Siirry suoraan sisältöön

Sport Suomen delegaatio herätti Espanjassa huomiota – Awesome Crowdin Sari Hallikainen kehuu suomalaisten yritysten yhteistyötä.

Digitaalisia elämyspalveluja tuottavan Awesome Crowdin yrittäjä Sari Hallikainen lähti toistamiseen Sport Suomen matkaan Espanjaan. Tällä kertaa vuorossa oli World Football Summit Europe (WFS), joka on vuosittain Espanjassa järjestettävä kansainvälinen konferenssi ja messutapahtuma. Kahden päivän aikana Sevillaan kokoontui noin 4 000 jalkapalloalan toimijaa ja avainhenkilöä eri puolilta maailmaa.

- Päällimmäisenä matkasta jäi mieleen suomalaisten yritysten intensiivinen ja toisia tsemppaava yhteistyö. Olen todella ylpeä, että pääsin osaksi tällaista porukkaa, Hallikainen sanoo.
Käytännössä Sport Suomen järjestämälle verkostoitumismatkalle osallistunut, kahdeksasta suomalaisesta yrityksestä koostunut matkaporukka, auttoi toisiaan esimerkiksi vaihtamalla keskenään sellaisia kontakteja, joista voisi olla toiselle hyötyä.

Hallikainen uskoo, että vahva ja yhtenäinen delegaatio Suomesta herätti positiivista huomiota.

-    Se, että käymme porukalla kertomassa osaamisestamme, tuo uskottavuutta. Espanjassa koettiinkin erittäin mielenkiintoisena, että tällainen ryhmä on tullut paikan päälle.

Espanjassa luodaan syvällisiä kontakteja

Hallikainen kertoo huomanneensa, että Espanja on maa, jonka kulttuuriin kuuluu se, että liike-elämän kontakteissa on henkilökohtaisempi sävy kuin Suomessa ja jossa kanssakäyminen muiden kanssa on erityisen tärkeää. Läsnäolon myötä ihmiset tulevat tutuiksi, ja kun kontakti on luotu, on mahdollisen yhteistyön rakentaminen tulevaisuudessa helpompaa. Espanjassa urheilusektorilla liikkuu myös paljon rahaa ja urheiluseuroilla on vaikutusta yhteiskuntaan.

- Monet seurat ja liigat, kuten LALIGA, etsivät koko ajan mahdollisuuksia tehdä uutta liiketoimintaa ja esimerkiksi sitouttaa fanejaan entistä paremmin. Myös yhteiskunnallinen vaikuttavuus on seuroille todella tärkeää, Hallikainen kertoo huomioistaan.

Hallikainen oli jo keväällä mukana Sport Suomi -verkoston matkalla Madridissa. WSF-matkan tarkoituksena oli jatkaa keskusteluja aiempien kontaktien kanssa sekä tavata uusia. Sport Suomen roolina matkalla oli toimia yritysten tukena ja mahdollistaa verkostoituminen tapahtuman aikana. Keskusteluyhteyden luominen suuriin organisaatioihin ei ole pienelle yritykselle helppoa, ja siksi Sport Suomi pyrkii osaltaan helpottamaan työtä avaamalla yrityksille ovia, jotka eivät ehkä yksin aukeaisi.

Hallikainen kertoo, että Espanjan reissuilta mukaan on tarttunut kontakteja, jotka saattavat johtaa konkreettisiin liiketoimintamahdollisuuksiin jo tämän vuoden puolella.

- Nämä kaksi reissua ovat antaneet meille ihan valtavan hienon mahdollisuuden mennä eteenpäin. En olisi vielä vuoden alussa osannut odottaa, että syksyllä olemme tällaisessa tilanteessa. Toivon, että Sport Suomi -hanke saa jatkoa, sillä siitä on ollut valtavasti konkreettista hyötyä yrityksille, Hallikainen summaa.

Sari Hallikainen nappasi tapahtumassa kuvan italialaisen jalkapalloilijan Giorgio Chiellinin kanssa. Kuva: Sari Hallikainen

Sport Suomi logokoonti  (13)

Yritysdelegaatiomatka Sevillan World Football Summit Europeen järjestettiin 18.–19.9.2024 osana kansallisen Sport Suomi -verkoston toimintaa. Verkosto perustuu Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kaupunkien yhteiseen ja Euroopan aluekehitysrahastosta tuettavaan vetovastuuhankkeeseen, jota toteutetaan 1.4.2023–31.12.2024 välisenä aikana. Matkalle osallistuneita yrityksiä olivat eWatt, Awesome Crowd, Kuitu Media,  Northern Sports Insight and Intelligence (ACT Head Impact Tracker), ONIT Sport, Nordic Rack and Office (nro.one), Dribla sekä Appis.