Kevään onnistuneet vientimatkat Espanjaan saavat jatkoa, kun Sport Suomi -verkosto lähtee syyskuussa yhdessä kahdeksan urheilu-, liikunta- ja hyvinvointialan yrityksen kanssa World Football Summitiin Sevillaan. Yksi jalkapalloalan suurimmista tapahtumista tarjoaa suomalaisyrityksille erinomaiset mahdollisuudet verkostoitumiseen ja uusien kumppanien löytämiseen.
World Football Summit (WFS) on vuosittain Espanjassa järjestettävä kansainvälinen symposium ja messutapahtuma. WFS kokoaa Sevillaan 18.-19.9.2024 noin 3000–4000 jalkapalloalan toimijaa ja avainhenkilöä eri puolilta maailmaa keskustelemaan ja kehittämään lajin tulevaisuutta. Vuodesta 2016 alkaen järjestetty tapahtuma on laajentunut myös muille mantereille.
– WFS tarjoaa erinomaiset verkostoitumismahdollisuudet jalkapallon parissa toimiville ja siitä kiinnostuneille yrityksille ja organisaatioille. Samalla yrityksillä on mahdollisuus kuulla huippuasiantuntijoiden esityksiä ja kohdata ala kovimpia ammattilaisia, kertoo Sport Suomi -hankkeen projektipäällikkö Alisa Heikkinen.
WFS valikoitui kohteeksi keväällä Bilbaoon ja Madridiin suuntautuneiden vientimatkojen innoittamana. Se tarjoaa yrityksille mahdollisuuden avata uusia ovia tai jatkaa keskusteluja aikaisempien kumppanikandidaattien kanssa. Sport Suomen järjestämälle matkalle on lähdössä kahdeksan suomalaisyrityksen joukko, joista osa on ollut mukana myös keväällä. Matkalle ovat lähdössä mm. Kuitu Media, eWatt Smart Power Systems, Northern Sports Insight and Intelligence (ACT Head Impact Tracker), Awesome Crowd, Appis, Dribla, ONIT Sport ja Nro.One.
Sport Suomi on yritysten tukikohta
Sport Suomen rooli on toimia suomalaisyritysten tukena ja tukikohtana ja mahdollistaa tapahtumassa mahdollisimman sujuvat puitteet, jotta yritykset voivat keskittyä suhteiden luomiseen. Valmistautuminen aloitetaan ennen matkaa Lahdessa järjestettävällä yhteisellä Bootcampillä.
– Bootcampin aikana matkalle lähtevät yritykset pääsevät tutustumaan toisiinsa ja saavat asiantuntijoilta eväitä toimia kansainvälisessä messutapahtumassa niin, että matkasta saa parhaan mahdollisen hyödyn irti, Heikkinen kertoo.
Sport Suomella on Sevillan tapahtumassa oma messuosasto, jonne yritykset voivat sopia nopeita 1:1-tapaamisia.
– Tapahtuma tarjoaa varmasti verkostoitumisen näkökulmasta ennennäkemättömiä ja kokemattomia kontakteja. Ennakkosuunnittelu, rohkeus ja aktiivisuus nousevat avainasemaan, jotta näin tiiviissä aikataulussa pystyy sopimaan juuri oman liiketoiminnan kannalta relevanttien tahojen kanssa tärkeitä jatkokeskusteluja, Heikkinen sanoo.
Suomalaista jalkapallotutkimusta kv-yleisölle
Yritysten lisäksi delegaation matkassa kulkee myös suomalainen jalkapallotutkimus. Suomen Palloliiton ja Jyväskylän yliopiston yhteinen työelämäprofessori Mihaly Szerovay Jyväskylän yliopistosta pitää tapahtumassa puheenvuoron otsikolla Building bridges: The Football Association of Finland partners with the academic community to advance knowledge management.
– Koska kyseessä on bisnestapahtuma, myös aihe linkittyy jalkapalloalan kasvuun ja kehitykseen. Szerovay puhuu siitä, millaisia innovaatioita tarvitaan, jotta jalkapallo voisi lajina kehittyä entistä paremmaksi, Heikkinen kertoo.
Yritysdelegaatiomatka Sevillaan ja World Football Summit -tapahtumaan 18.–19.9.2024 järjestetään Sport Suomi -verkoston toimesta. Verkosto perustuu Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kaupunkien yhteiseen ja Euroopan aluekehitysrahastosta tuettavaan vetovastuuhankkeeseen, jota toteutetaan 1.4.2023–31.12.2024 välisenä aikana.