Siirry suoraan sisältöön

Taustamarkkinat BGMT (Awesome Crowd) on lähes 40-vuotias perheyritys, jonka otin vastuulleni noin seitsemän vuotta sitten. Vuosikymmenten aikana tapahtumien ja kauppakeskusten äänimaisemointi on vaihtunut digitaalisiin elämyspalveluihin, joissa hyödynnetään tekoälyä sekä interaktiivista sisältöä ja VR:ää. Palvelumme soveltuvat hyvin erilaisiin tapahtumiin ja skaalautuvat erinomaisesti areenatasoisiin tarpeisiin asti.

Kokemuksesta tiedän, että kansainvälistyminen vaatii tosi paljon. Se vaatii oikeita ihmisiä ja oikeaa osaamista. Se vaatii myös halua ja kykyä kohdata vaikeitakin asioita, joihin ei ole sillä hetkellä suoraa vastausta, vaan ratkaisut ja apu täytyy löytää sitä mukaan, kun tilanteita tulee vastaan.

Siksi ei tarvinnut montaa hetkeä miettiä, kun minulle tarjoutui mahdollisuus lähteä Sport Suomi- ja Optimal Performace -verkostojen mukana luomaan suhteita Bilbaoon ja Madridiin. Ajoitus oli liiketoimintauudistuksemme kannalta täydellinen. Pääsin juuri sopivalla hetkellä pitchaamaan osaamistamme ja uusia palvelujamme aidosti isoille toimijoille. Olemme esimerkiksi kehittäneet urheiluseuran maskotiksi soveltuvan tekoälyhahmon, joka keskustelee reaaliaikaisesti lasten kanssa, sekä peliseinän, joka toimii myös pelilattiana, ja jossa ihminen on itse yksi pelaajista.

Sari Hallikainen pitching 2

Matkani alkoi Bilbaosta, missä pääsin testaamaan “päivän kunnon”, eli pitchaamaan Athletic Clubille ja Bilbao Basketille. Uskon, että ainakin Basketin kanssa pääsemme vielä jatkamaan keskusteluja. Bilbaossa oli ainutlaatuista kokea, miten koko Baskimaan identiteetti tuntuu rakentuvan urheiluseurojen ympärille. Lippulaiva Athletic Club ei ole vain jalkapalloseura, se on alueella laaja-alainen työllistäjä ja yhteiskunnallinen vaikuttaja. 

"Matkan aikana kävi taas hyvin selväksi, miksi on tärkeää, että me pienenä maana ja pieninä yrityksinä teemme tiivistä yhteistyötä."


Matkani ehdoton huippuhetki oli kuitenkin vierailu Madridissa LALIGAn pääkonttorilla. Puhuin LALIGAn edustajille tulevaisuuden kannattajakunnasta. Z-sukupolven nuoret eivät enää käy tapahtumissa, vaan he katsovat mieluummin pelejä etänä. Seuraavan 20 vuoden aikajänteellä katsojien houkuttelu ottelutapahtumiin tulee olemaan valtava haaste. Työ pitää aloittaa jo nyt. Meidän palvelumme sijoittuvat stadionilla porttien ja istumapaikan väliin: tarjoamme kävijöille ja erityisesti tälle ikäryhmälle elämyksiä, jotka houkuttelevat heitä saapumaan tapahtumiin.

Olen tavannut isoja urheiluorganisaatioita aikaisemminkin. Yhdysvalloissa olen käynyt pitchaamassa NHL:ssä ja NBA:ssa. Keskusteluyhteyden luominen tämäntasoisiin organisaatioihin ei todellakaan ole pienelle yritykselle helppoa. Siksi arvostan erittäin korkealle Sport Suomen ihmisten työtä avata meille yrityksille ovia valmiiksi. Matka Bilbaoon ja Madridiin onnistui mielestäni hirvittävän hyvin. Kokonaisuus oli huolella suunniteltu ja toteutettu. Lähtisin varmasti uudestaan, jos tilaisuus tarjoutuisi.

Sari Hallikainen pitching

Ryhmän kesken vallitsi todella hyvä henki. Yrittäjät kannustivat toinen toisiaan, kuuntelimme toistemme pitchejä pohdimme, mitä voisimme vielä parantaa. Matkan aikana kävi taas hyvin selväksi, miksi on tärkeää, että me pienenä maana ja pieninä yrityksinä teemme tiivistä yhteistyötä. Jos haluamme oikeasti kansainvälistyä ja viedä Suomea monipuolisesti maailmalle, se vaatii aitoa yhteistyötä eikä vain puhetta. 

Tällaisia matkoja voi varauksetta suositella yrityksille, joilla on rohkeutta ottaa niistä kaikki mahdollinen irti. Kun matka on näin hyvin suunniteltu ja kaikki katettu valmiiksi, vähintä mitä itse voi tehdä, on tuoda mukanaan asenne ja rohkeus jutella, kysellä, verkostoitua ja hankkia uusia kontakteja. Se onnistuu, kun aidosti uskoo omaan tekemiseen ja omaan tuotteeseen.


Sari Hallikainen 
Taustamarkkinat BGMT
Awesome Crowd

Sport Suomi logokoonti  (1)

Yritysdelegaatiomatka Bilbaoon ja Madridiin järjestettiin 22.–26.4.2024 osana Jyväskylän kaupungin elinkeinopalveluissa operoitavaa Optimal Performance -arvoverkostotyötä. Matkalle osallistuneita yrityksiä olivat eWatt, Awesome Crowd, Neuwo, SAHA Training, Pro Recovery, Ketoinen, Northern Sports Insight and Intelligence (ACT Head Impact Tracker), Wello2 sekä ONIT Sport. Matkan Madridin osuus toteutettiin kansallisen Sport Suomi -verkoston toimesta. Verkosto perustuu Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kaupunkien yhteiseen ja Euroopan aluekehitysrahastosta tuettavaan vetovastuuhankkeeseen, jota toteutetaan 1.4.2023–31.12.2024 välisenä aikana.