Tekoälyä jalkapallovalmennuksessa hyödyntävä jyväskyläläinen nro.one osallistui Sport Suomi -verkoston matkalle World Football Summitiin Sevillaan. Suomalaista osaamista sateenvarjonsa alle kokoava Sport Suomi tarjosi matkalle turvallisen yhteisön, joka auttoi yrityksiä kasvattamaan verkostojaan jalkapallomaailmassa.
Jyväskyläläinen nro.one hyödyntää tekoälyä jalkapallovalmennuksessa tavoitteenaan turvallisemmat ja terveellisemmät harjoituskäytännöt. Syyskuussa nro.one lähti Sport Suomen kanssa Sevillaan World Football Summit Europeen (WFS), joka on vuosittain järjestettävä kansainvälinen konferenssi ja messutapahtuma. Kahden päivän aikana Sevillaan kokoontui noin 4 000 jalkapalloalan toimijaa eri puolilta maailmaa.
nro.onen kaupallinen johtaja Felix Hannelin kertoo yrityksen osallistuneen Sevillan matkalle tavoitteenaan saada verkostojaan kasvatettuja Euroopan suuntaan. Toive toteutuikin, ja Hannelin pääsi käymään hyödyllisiä keskusteluja potentiaalisten kansainvälisten kumppanien kanssa.
- Lähdimme hakemaan kansainvälisiä kontakteja ja niitä myös saimme. Uskon, että puolen vuoden sisään osa näistä kontakteista muuttuu konkreettisiksi liiketoimintamahdollisuuksiksi. Asiat ovat lupaavalla mallilla, ja reissu oli meidän kannaltamme parempi kuin uskalsimme toivoakaan, Hannelin summaa.
Hän korostaa proaktiivisen varautumisen merkitystä ennen matkaa.
- Kannattaa yrittää verkostoitua jo etukäteen. Kävimme paikan päällä monia hyviä keskusteluja, eivätkä ne olisi onnistuneet ilman ennakkotyötä. Samalla kannattaa ravistella itseään irti suomalaisuudestaan: tällaisessa tapahtumassa voi vapaasti mennä juttelemaan ihmisille.
Sport Suomella oli messuilla ständi, joka toimi temaattisena sateenvarjona suomalaiselle osaamiselle. Ständillä kerrottiin kansainväliselle jalkapallomaailmalle, millaista hyödyllistä osaamista suomalaisilla yrityksillä on. Hannelin kokee, että Sport Suomi -porukan tuesta oli matkalla hyvin käytännönläheistä hyötyä.
- Taustalla oli koko ajan eräänlainen henkinen varmistus. Jos oli tarve purkaa omia ajatuksiaan, ständiltä löytyi aina tuttuja suomalaisia. Turvallinen ja laadukas yhteisö auttoi keskittymään messuilla oleelliseen.
Ratkaisuja ongelmien ennaltaehkäisyyn
WFS:n kaltaisissa tapahtumissa yrityksen viestiä pääsee toistamaan kerta toisensa jälkeen. Hannelin kertookin, että messupäivien aikana myyntipuhe hioutui vahvaan terään ja herätti kuulijoiden mielenkiinnon. Hän uskoo, että nro.onella on paljon voitettavaa kansainvälisillä markkinoilla.
- Jalkapallomaailmassa on rutkasti ratkaisuja ongelmiin, mutta me tarjoamme ratkaisua ongelmien ehkäisyyn, ja se herätti huomattavan paljon kiinnostusta jalkapalloväessä. Palvelumme auttaa säästämään aikaa, ja kokemukseni mukaan juuri aika on se, mitä urheilumaailmassa eniten tarvitaan.
Kuva: WFS
Yritysdelegaatiomatka Sevillan World Football Summit Europeen järjestettiin 18.–19.9.2024 osana kansallisen Sport Suomi -verkoston toimintaa. Verkosto perustuu Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kaupunkien yhteiseen ja Euroopan aluekehitysrahastosta tuettavaan vetovastuuhankkeeseen, jota toteutetaan 1.4.2023–31.12.2024 välisenä aikana. Matkalle osallistuneita yrityksiä olivat eWatt, Awesome Crowd, Kuitu Media, Northern Sports Insight and Intelligence (ACT Head Impact Tracker), ONIT Sport, Nordic Rack and Office (nro.one), Dribla sekä Appis.