Kun porilaisen Appiksen yrittäjä Toni Aalto kuuli Sport Suomi -verkoston järjestämästä delegaatiomatkasta World Football Summitiin (WFS) Sevillaan, hän ei aikaillut, vaan istui jo parin viikon päästä lentokoneessa matkalla tapahtumapaikalle. Matkan jälkeen Aalto on kertonut kaikille tämän: kahdessa päivässä tietoa ja kontakteja kertyi niin paljon, että niiden etsimiseen itse olisi mennyt vuosia, eikä siltikään olisi päässyt yhtä hyvään lopputulokseen.
Appis rakentaa räätälöityjä, tekoälyä ja modernia teknologiaa hyödyntäviä mobiilisovelluksia ja järjestelmiä erilaisiin tarpeisiin, esimerkiksi lajiliitoille ja turnausjärjestäjille sekä kaupungeille. Aalto kertoo, että WFS-matkalla keskeisintä olikin päästä näkemään ja kuulemaan, mistä jalkapallomaailmassa juuri nyt puhutaan ja millaista kehitystä lähivuosina on odotettavissa. Appis suuntaa tällä hetkellä kansainvälisille markkinoille amerikkalaiseen jalkapalloon keskittyvän sovelluksen kanssa, joten yrityksen kannalta on tärkeää peilata omia ajatuksiaan siihen, mitä muut urheilumaailmassa puhuvat.
- Olipa laji mikä tahansa, meidän kannaltamme ratkaistavat ongelmat ovat usein täysin samoja – ja tämä pätee myös asiakkaisiimme urheilusektorin ulkopuolella. Sevillassa huomasimme myös, että suomalainen urheilumaailma puhuu tällä hetkellä ihan samoista asioista kuin espanjalainenkin, mutta mittakaava vaan on eri – heidän budjeteissaan on muutama nolla enemmän.
Aalto kertoo kuunnelleensa WFS:n keskusteluja myös sillä korvalla, mihin suuntaan maailmalla ollaan menossa esimerkiksi tekoälyn ja automatisaation kanssa.
Tee kotiläksysi huolella
Sport Suomen rooli oli toimia WSF-matkalla yritysten tukena ja mahdollistaa verkostoituminen tapahtuman aikana. Aalto kertookin saaneensa tapahtumasta rutkasti uusia kontakteja.
- Mukana oli paljon sellaisia yrityksiä, joita olen yrittänyt tavoitella, mutten ole siinä itsenäisesti onnistunut. Sain sovittua kaikkien kanssa Sevillaan tapaamisen, ja nyt keskustelu jatkuu monien kanssa. Tiedämme jo, että osa näistä kontakteista tulee konkretisoitumaan erilaisina liiketoimintamahdollisuuksina.
Aalto kehottaa kaikkia vastaaviin tapahtumiin lähteviä tekemään kotiläksynsä huolellisesti: määrittämään, mitä tapahtumalta haluaa ja suunnittelemaan, keitä aikoo tapahtumassa tavata.
- WFS:n ero perusmessuihin oli huikea: siellä todella halutaan tavata ihmisiä ja käydä kahdenkeskeisiä keskusteluja, eikä vain kierrellä osastoja vaivaantuneina. Minulle tapahtuma oli hyödyllinen ja silmiä avaava kokemus, joka antoi paljon vahvistusta siihen, mitä olemme yrityksenä tekemässä ja mihin suuntaan menossa. Tällaisiin tapahtumiin täytyy osallistua jatkossakin, sillä niiden kustannukset ovat lopulta todella pienet niistä saataviin hyötyihin verrattuna.
Yritysdelegaatiomatka Sevillan World Football Summit Europeen järjestettiin 18.–19.9.2024 osana kansallisen Sport Suomi -verkoston toimintaa. Verkosto perustuu Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kaupunkien yhteiseen ja Euroopan aluekehitysrahastosta tuettavaan vetovastuuhankkeeseen, jota toteutetaan 1.4.2023–31.12.2024 välisenä aikana. Matkalle osallistuneita yrityksiä olivat eWatt, Awesome Crowd, Kuitu Media, Northern Sports Insight and Intelligence (ACT Head Impact Tracker), ONIT Sport, Nordic Rack and Office (nro.one), Dribla sekä Appis.