Euroopasta löytyy enkelisijoittajia, “superenkeleitä”, joilta saa suomalaisia enkelisijoittajia enemmän pääomaa ja konkreettista apua päästä uusille markkinoille. Eurooppalaisten enkelisijoittajien kattojärjestön EBANin puheenjohtaja Janne Jormalainen valottaa, miten kotimainen startup pääsee isoille apajille.
– Eurooppalaisilla enkelisijoittajilla on lähtökohtaisesti samat kriteerit kuin suomalaisilla sijoittajilla ennen kuin he tekevät sijoituspäätöksen suomalaiseen startupiin.
Ensin alkuvaiheessa olevalla yrityksellä on oltava vahva paikallinen enkelisijoittaja.
– Eurooppalainen enkelisijoittaja ei yleensä sijoita startupiin ilman suomalaista yhteyttä. Paikallinen sijoittaja rakentaa luottamuspääomaa eurooppalaiseen enkelisijoittajaan, Jormalainen painottaa.
Janne Jormalainen ei ole eilisen teeren poikia kertomaan asiasta. Hänellä on tietoa, jota on kertynyt muun muassa Nokia Mobile Phonesin johdosta, sarjayrittäjyydestä ja 16 vuoden kokemuksesta enkelisijoittajana – sekä peräti 40 suorasta enkelisijoituksesta.
Vahvat näytöt ja tiimi
– Hyvällä tiimillä saadaan aikaan menestyvä yritys. Tärkeää on, että yrityksellä on vahva tiimi, jolla on riittävästi osaamista. Biotekniikkayrityksellä on luonnollisesti oltava vahvaa alan osaamista, mutta se ei pelkästään riitä.
Jormalainen ei puhu yrityksen johdosta, vaan tiimistä, jolla pitää olla osaamista myös muun muassa myynnistä ja markkinoinnista.
– Enkelisijoittaja haluavat todisteet yrityksen liiketoiminnan menestyksestä ennen kuin rahahanat aukeavat. Pitää pystyä osoittamaan, että asiakkaat ovat rakastuneet tuotteeseen tai palveluun. Mittari tästä voi olla esimerkiksi liikevaihdon tai käyttäjämäärän kehitys.
Suomalaiset teknologiaan pohjautuvat startupit keskittyvät liian usein ja liian varhain teknologian kehittämiseen.
– Monissa muissa maissa taas kokeillaan ja katsotaan, mitä asiakkaat tästä sanovat. Vasta sen jälkeen panostetaan vahvasti kehitys- ja tutkimustyöhön.
Suomalainen osaa esiintyä
Suomalaisia pidetään huonoina esiintyjinä, mutta Jormalainen ei allekirjoita tätä väitettä.
– Erityisesti nuoret osaavat pitää hyvin amerikkalaistyylisiä myyntipuheita. Yritystiimin taustalla on vaikutusta siihen, miten myyntipuhe sujuu. Usein teknologia-alalla ei ole paljon kokemusta markkinoinnista.
Esiintymisellä ja myyntipuheella eli “pitchauksella” on merkitystä, mutta Jormalaisen mukaan näytöillä enemmän.
– Kun yritys on hyvin varhaisessa vaiheessa – ideatasolla – myyntipuhe ja esiintyminen luonnollisesti korostuvat.
Lue: Enkelisijoittaja Audra Shallalin vinkit onnistuneeseen hissipuheeseen.
Enkelisijoittaja tarjoaa monenlaista pääomaa
Enkelisijoittaja ei tarjoa alkuvaiheessa oleville yrittäjille vain rahoituspääomaa, joskin se on kaikkein tärkeintä. Enkelisijoittajilla on paljon näkemystä siitä, mitä virheitä ei kannata tehdä. Lähes yhtä tärkeää on inhimillinen pääoma eli enkelisijoittajan osaaminen, verkostot ja kokemus.
– Esimerkiksi portfolioyritykseni tarvitsi valmistuskontaktin Kiinasta. Tiesin luotettavat kontaktit, joiden avulla yritys löysi nopeasti sopimusvalmistajat. Näin yritys säästi paljon aikaa ja rahaa.
Mikä EBAN?
Eurooppalaisten enkelisijoittajien kattojärjestö EBAN edistää enkeleiden verkostoitumista. EBAN on enkelisijoittajien Euroopan laajuinen edunvalvojana, joka on luonut yhteisen eettisen säännöstön. Järjestö vaikuttaa lainsäädäntöön kertomalla alan näkemyksen Euroopan unionille ja muille eurooppalaisille instituutioille. Eurooppalainen kattojärjestö myös kouluttaa enkelisijoittajia sekä järjestää kahdesti vuodessa EBAN Congress -tapahtuman eurooppalaisille enkelisijoittajille.
Business Jyväskylä on EBANin jäsen. Ebanin yhteydet ovat HHub-ekosysteemin yritysten käytettävissä – kysy lisää Nina Rautiaiselta! Puh. 050 4137 028, nina.rautiainen[at]jyvaskyla.fi