Siirry suoraan sisältöön

Sport Suomi -verkosto on onnistunut luomaan puitteet alueellisia rajoja ylittävälle yhteistyölle innovaatioiden kehittämistyön eri taajuuksilla laittaen panoksia ratkaisuihin, joilla voidaan parantaa niin yksilöiden kuin koko yhteiskunnan kyvykkyyttä toimia aktiivisen ja hyvinvoivan tulevaisuuden puolesta. Verkoston toiminnan myötä maamme liikunta-, urheilu-, terveys- ja hyvinvointiosaamista on voitu niin ikään koota valtakunnalliseksi kokonaisuudeksi ja asemoida sitä kansainvälisen urheiluliiketoimintakilpailun kovimpaan kärkikastiin.

Vaikka verkoston toiminta hankemuodossaan on loppunut, voi kaupunkiyhteistyön sanoa vasta toden teolla alkaneen.

– Kaupunkitoimijoiden uutuusarvoinen sitoutuminen aineettomaan arvonluontiin eli verkoston muodostamiseen omaksi Sport Suomi -brändikseen on hankkeen kalkkiviivoilla niin hyvässä vauhdissa, että yhteistyöhön kannattaa ehdottomasti satsata entistä enemmän. Aikaansaamamme positiivinen vaikutelma ja yritysten pääsy kansainvälistymisen makuun on tukeva pohjustus tuleville innovaatioille, joita tarvitsemme selättääksemme hyvinvointia rapauttavia ongelmia. Sport Suomi on hyvää vauhtia juurtumassa vahvaksi tukirakenteeksi, jolla on kaikki edellytykset viedä systemaattisesti Suomessa ilmi tulevia saavutuksia rajoja ylittäville markkinoille hyvin aikaisessakin vaiheessa niin sanotun innovaatiokierteen mahdollistamiseksi, kuvailee Sport Suomen projektipäällikkö Alisa Heikkinen Jyväskylästä.

Kansainvälisen urheiluliiketoiminnan raivaamista auki suomalaisille jatketaan säännöllisesti tammikuusta 2025 alkaen uudenlaisella, kahdesta tiimistä muodostuvalla yhteistyörakenteella. Tiimien tehtävinä on sekä tapahtumatuotantojen että hankevalmistelujen osalta kasvattaa tietoisuutta aluekohtaisista suunnitelmista ja rakentaa varsinaisia yhteisiä toteutuksia. Jyväskylästä, Kuopiosta ja Lahdesta tulevan edustuksen lisäksi
käytännön yhteistyössä on uuden vuoden alussa mukana toimijoita Rovaniemeltä. Kasvavaan verkostoon toivotetaan tulevaisuudessa lämpimästi tervetulleeksi myös muiden alueiden kehittäjiä ja innovaattoreita.

– Tiiviin ja uusiin suuntiin avattavan kaupunkiyhteistyön siivittämät kansainvälistämistoimenpiteet ovat tuottaneet Sport Suomen kaupunkikoalitiolle laadukkaan yritysyhteistyöryhmittymän sekä laaja-alaista vaikuttavuutta innovaatiokumppanuuksien löytämisestä maailmalla varsin tunnettujen tahojen kanssa. Kaupunkien ajankohtaisten tapahtumien päivittäminen Sport Suomi -brändin alle sekä sen kanavoiminen
uusien rahoitusinstrumenttien tarjoamiin hankehakuihin auttaa jatkossa kasvattamaan monipuolisesti yritysten liiketoimintavalmiuksia Euroopassa ja muualla maailmassa. Lisäksi Sport Suomessa koostettua osaamistarjontaa integroidaan Jyväskylän kaupunkikehitysalusta Hippokselle lähivuosien aikana, korostaa Jyväskylän ekosysteemityön ohjelmapäällikkö Nina Rautiainen.

Kuten Sport Suomen hankeaikaisessa toiminnassa, on elinkeinoelämän kasvusuuntien alustamisessa jatkossakin olennaista tehdä rohkeita valintoja. Sport Suomen toiminnassa aktiivisesti mukana ollut Laura Andelin, nainen ONIT Sportin takana, korostaa väkevästi juuri pienen maan ja uskalluksen muodostamaa kokonaisuutta:

– Pienillä resursseilla on vaikea lähteä maailmalle tapaamaan potentiaalisia yhteistyökumppaneita. Kun mukana on useita yrityksiä ja hanketoimijoita, näyttäydymme aivan eri tavalla ja kiinnostus meitä kohtaan on suurempaa. Onnistuessaan maailmalla yksikin yritys tuo muille yrityksille Suomessa valtavasti hyvää ja vahvistaa myös muiden mahdollisuuksia päästä kansainvälisille markkinoille, toteaa Andelin.

Kun otolliset suunnat kasvulle on vuoden 2024 aikana yhteisesti löydetty ja korkattu Espanjasta, lupaa Sport Suomen jatkumona toimiva yhteistyörakenne hyvää kansainvälistymistoiminnan kehittämiseen ja optimoimiseen. Toimenpiteiden tilannekohtainen täsmäyttäminen on myös yrittäjien toivelistalla, sillä onnistuneessa kansainvälistymisessä on monta vaihetta, ja niistä jokaisessa kaivataan erilaista apua.

– Alkuvaiheessa yritys hyötyy kontaktihenkilöstä, joka on ollut mukana hanketyöskentelyssä ja jolla on kontaktit uuteen maahan. Lisäksi yritykset kaipaavat apua rahoitusinstrumenttien selvittämiseen niin Suomessa kuin kohdemaassakin. Mitä vakiintuneemmaksi kv-toiminta muuttuu, sitä isommaksi kasvaa sellaisen asiantuntijan merkitys, joka tuntee kohdemaan markkinat, Andelin muistuttaa. Kaupunkien valtakunnalliseen yhteispeliin riittää siis vastaedeskin ammennettavaa, eikä työnsarka Sport Suomen saavuttamassa sidosryhmäluottamuksessa ja myönteisesti sävyttyneiden mielikuvien ylläpitämisessä ja nostattamisessa ole loppumassa.

– Vaikka nykyinen taloustilanne haastaa oleellisesti innovaatiotoiminnan kohdentamiseen ja kasvuun investoimista ja Sport Suomen kaltaisen vaikuttavuuden saavuttaminen ilman suoraa hankerahaa vaatii kaikilta osapuolilta joustavuutta ja runsaasti inhimillisiä resursseja, aiomme ilman muuta työstää askel askeleelta eteenpäin valtakunnallista kunnianhimoista työtä kansainvälisyyden suhteen. Toivomme niin ikään, että vetovastuuhanketoiminnan ensimmäinen ja varsin merkittävä kierros suuntaa ekosysteemityöhön varattuja kansallisia panostuksia suoran jatkorahoituksen äärelle, päättää Rautiainen.

Tutustu Sport Suomi -hankkeen loppuraporttiin, "Sport Suomi -pelikirjaan" täällä.

Sport Suomi logokoonti  (17)