Johtavaksi tiede- ja terveyspelien suunnittelijaksi tähtäävä Psyon Games tekee työtä terveemmän maailman puolesta yhdessä maailman suurimpien terveysjärjestöjen ja lääkevalmistajien kanssa.
Vuonna 2013 perustetun Psyon Gamesin tavoite on aina ollut rakentaa parempaa maailmaa yhdistämällä tiede ja pelaaminen. Yritys keskittyi aluksi oppimispeleihin, mutta rokoteviestintään kehitetty Antidote-mobiilipeli herätti lopulta suuremman kiinnostuksen.
– Vuodesta 2016 eteenpäin fokusoiduimme terveysviestintään, sillä tunnistimme sillä alueella piilevän markkinapotentiaalin, kertoo yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Olli Rundgren.
Muutamassa vuodessa kumppaneiksi löytyi maailman suurimpia lääkevalmistajia ja terveysjärjestöjä: GSK, Takeda, WHO, Unicef ja Gavi.
Työskentely “terveysjättiläisten” ja lääkeyritysten kanssa on Rundgrenin mukaan ollut äärettömän mielekästä. Yhteiset arvot luovat erinomaiset lähtökohdat yhteistyölle ja terveyden edistämiseen globaalissa mittakaavassa.
– Terveysjärjestöjen työntekijät ovat yleensä todella motivoituneita viemään asioita eteenpäin. Yhteinen halumme vaikuttaa ja ratkaista ongelmia tuo yhteistyöhön liimaa, jota on vaikea kuvitella ihan tavanomaisessa asiakassuhteessa, hän kuvailee.
Terveyspeleillä merkittävä markkinapotentiaali
Peliteollisuus on tällä hetkellä hyperkilpailtu ala nimenomaan viihdepelien saralla. Tiede- ja terveyspelien alueella tilanne on toinen.
– Terveyspelien suunnittelu on jonkin verran haastavampaa kuin viihdepelien, sillä tietosisällön pitää vastata todellisuutta ja olla tieteellisesti luotettavaa. Esimerkiksi kaikki Covid-19-pelimme infosisältö on WHO:n validoimaa, Rundgren kertoo. – Prosessiin myös kuuluu, että arvioimme pelin vaikuttavuutta yhdessä kumppaniemme ja asiantuntijoiden kanssa.
Psyon Gamesia voi jo nyt pitää terveyspelien edelläkävijänä, vaikka Rundgrenin mukaan he ovat ottaneet vasta ensiaskeleensa. Vahvasta osaamisesta kertoo esimerkiksi se, että Psyon Gamesin rokotetietoisuutta lisäävä Antidote COVID-19 on ainoa tieteellisesti luotettavaksi todettu korona-aiheinen mobiilipeli, joka on hyväksytty Applen ja Googlen kauppoihin.
– Terveyspelit tulevat olemaan tosi iso bisnes. Markkina on vasta aukeamassa, joten liiketoiminnallisesti olemme pikemminkin potentiaalin alkumetreillä, hän sanoo.
– Olemme osoittaneet kyvykkyytemme ja tehokkuutemme tietyillä osa-alueilla, mutta paljon potentiaalia on vielä lunastamatta. Teemme sillä saralla parhaillaan tuotekehitystä. Tavoitteemme on olla maailman suurin terveyspelien tekijä, hän lupaa.
Vaikuttaako pelaaminen myös rokotteen ottamiseen? Olli Rundgrenin mukaan tämän todentaminen vaatisi pitkää seurantatutkimusta.
– Sen pystymme kuitenkin nykymenetelmin osoittamaan, että peli tavoittaa ja sitouttaa yleisön huomattavasti perinteisiä metodeja tehokkaammin. Olemme juuri tekemässä tutkimusta siitä, miten peli vaikuttaa käyttäjän asenteisiin ja ymmärrykseen rokotteita kohtaan.
Positioituminen vaatii osaamista myös sijoittajilta
Rundgren muistuttaa, että sijoittajia kehotetaan yleensä “sijoittamaan alalle, jota itse ymmärtää”.
– On paljon sijoittajia, jotka ymmärtävät peliteollisuutta ja sen lainalaisuuksia; sitten on paljon sijoittajia, jotka ymmärtävät lääketeollisuutta ja biotieteitä. Me olemme näiden kahden alan leikkauspisteessä, mikä vaatii sijoittajiltakin erityisosaamista.
Hän huomauttaa, että suurimmat innovaatiot syntyvät usein juuri kahden tai useamman rajapinnan välimaastossa.
– Positioitumiseen liittyy paradoksi: jos teet sitä, mikä on kaikkien mielestä tosi hyvä juttu, todennäköisesti joku muukin on jo tehnyt sen. Jos olet liian innovatiivinen, sitä pidetään vähän hulluna ideana.
Yhteistyö ja yhteiskehittäminen on Rundgrenin mukaan yksi liiketoiminnan avainasioista.
– Kartoitamme koko ajan sopivia investoreita ja yhteiskehittämismahdollisuuksia esimerkiksi yliopistojen tai nonprofit-organisaatioiden kanssa.
Vaikuttavuus syntyy menestyvästä bisneksestä
Rundgrenilla on itsellään pitkä joukkueurheilutausta jääkiekosta ja jalkapallosta. Hän ymmärtää toisiaan täydentävien ihmisten merkityksen tiimin ja liiketoiminnan rakentamisessa.
– Kukaan ei rakenna menestyvää liiketoimintaa yksin, vaan tarvitaan oikeat ihmiset oikeisiin rooleihin.
Tämän lisäksi yrityksellä on tarkkaan suunniteltu “tukiverkosto”.
– Oman ja yrityksen oppimiskäyrän nostamiseksi olemme saaneet todella paljon asiantuntijoiden tukea, jota on tullut sekä yritykseen sijoittaneiden, hallitusjäsenten ja advisoreitten suunnalta, hän kiittelee.
Vaikuttavuuden – impaktin – rakentamisessa on Rundgrenin mukaan kriittistä, että yritys pystyy toimimaan markkinalainalaisuuksien mukaisesti, sillä ainoastaan kannattavalla liiketoiminnalla pystyy muuttamaan alaa – tai maailmaa.
– Lähtökohta on tietysti se, että pitää tuottaa jotain, mistä ihmiset tai yritykset ovat valmiita maksamaan. Vaikuttavuus syntyy yrityksen toimintakyvystä tehdä bisnestä ja osoittaa, että se pystyy ratkaisemaan käsillä olevan ongelman.
– Mitä isompaa arvoa pystyy tuottamaan, sitä paremmin yritys kannattaa, ja sitä enemmän se pystyy investoimaan tuotekehitykseen – ja sitä suuremman impaktin myös ympäröivään maailmaan.
Kuuntele Psyon Gamesin tarina Sports meets Business -tapahtuman tallenteelta kohdasta 2:03 täältä!
Psyon Games
- Perustettu 2013
- Suunnitteli alussa oppimispelejä
- 2016 alkaen fokus tiede- ja terveyspeleihin
- Asiakkaina mm. WHO, Unicef, Gavi, Takeda, GSK
- Työllistää 10 eri alojen ammattilaista. Lisäksi tiivis yhteistyöverkosto.
- Pääpaikka Jyväskylä