Siirry suoraan sisältöön

“Hissipuheesi tärkein tavoite ei ole saada sijoittaja kiinnostumaan, vaan toimimaan”, tiivistää enkelisijoittaja ja BOSS Consultingin toimitusjohtaja Audra Shallal. Hän sparrasi International Venture Academy -ohjelmaan osallistuneita yrityksiä potentiaalisia sijoittajia puhuttelevan hissipuheen, eli pitchin tekemisessä.

Audra Shallal tietää, että aitous ja selkeys ovat hyvän hissipuheen valtteja. Enkelisijoittajana ja valmentaja hän on kuullut elämässään satoja, ellei tuhansia puheita.

– Hissipuhe on tiivistelmä yrityksesi liiketoimintasuunnitelmasta. Sen tarkoitus ei ole myydä tuotetta vaan yrityksesi. Tärkeintä on olla aito, kertoa selkeästi miten liiketoimintaasi johdat: mihin tähtäät ja mitä tarvitset sinne päästäksesi, hän sanoo.

Vältä sudenkuopat

Omaan bisnekseensä keskittyvä start-up-yrittäjä ei välttämättä tule ajatelleeksi, että enkelisijoittajat kuulevat jatkuvasti melko samankaltaisia pitchejä, joissa kehutaan monipuolisin ylisanoin omaa tuotetta, yritystä tai innovatiivisen ratkaisun omaperäisyyttä.
– Yliampuvat adjektiivit ovat jo aikaa sitten menettäneet tehonsa meidän korvissamme. Käytä niiden sijaan pitchissäsi muutamia tarkoin valittuja sanoja ja keskity niihin, Shallal neuvoo.

Kaksi tavanomaista virhettä on Shallalin mukaan oman tiimin ja kilpailutilanteen sivuuttaminen.

– Yrittäjät kyllä tietävät, että myös tiimi on tärkeä, mutta keskittyvät helposti puheessaan bisnekseen. Sijoittajalle on kuitenkin tärkeää tietää, että yrityksellä on edellytykset saada bisnes lentoon ja että sillä on riveissään ne henkilöt, jotka voivat tämän tehdä, Shallal muistuttaa.

– Tiimiä esitellessä on hyvä idea lähestyä asiaa vaikkapa siitä näkökulmasta, millainen rooli henkilöillä on yrityksessä tähän mennessä ollut ja millaisia tuloksia he ovat jo saaneet aikaiseksi. Se on sijoittajalle paljon kiinnostavampaa kuin henkilön akateeminen tausta tai aikaisempi työhistoria.

Tunnista kilpailuetusi markkinoilla

Iso osa yrittäjistä korostaa puheessaan oman palvelun innovatiivisuutta ja sivuuttaa kilpailijakentän kokonaan tai käsittelee sitä hyvin pinnallisesti. Shallal huomauttaa, että potentiaaliset enkelisijoittajat voivat tulkita tilanteen niin, että kotiläksyt on tekemättä.

– Vaikka yrityksellä ei olisikaan yhtään suoraa kilpailijaa, epäsuoria löytyy aina. Sijoittajat eivät välttämättä tunne yrityksesi markkinakenttää, joten he haluavat nähdä esimerkiksi tiiviin vertailun siitä, mitkä ovat yrityksen kolme tärkeintä kilpailijaa ja miten te positioidutte suhteessa heihin tuotteistuksen, hinnoittelun ja vastaavien kriteerien kannalta kannalta. He haluavat tunnistaa, mikä tekee teidän ratkaisusta ainutlaatuisen, Shallal sanoo.

Harvalla pienyrityksellä on mahdollista palkata timanttinen arsenaali avainhenkilöitä heti alkumetreillä. Tässäkin kohtaa selkeys ja avoimuus palvelee potentiaalista yhteistyötä: yrittäjän tulisi tunnistaa ja kertoa selkeästi, mitä osaamista hänellä jo on ja mitä hän tarvitsee lisää.

Audra Shallal.

Audra Shallalin vinkit hyvään hissipuheeseen

  1. Ole aito. Ole oma itsesi.
  2. Ole selkeä siinä mihin tähtäät ja mitä pyydät.
  3. Älä vähättele markkinaa – huomioi kilpailukenttä ja oma uskottavuutesi siellä.
  4. Aseta tavoite: esimerkiksi uuden tapaamisen buukkaaminen.
  5. Viesti arvoa, empaattisuutta, kiireellisyyttä
  6. Pidä hissipuhe lyhyenä, 1-2 minuuttia

HealthZilla, Food4Future ja NursieHealth EBAN-kongressiin

International Venture Academy’ssä kärkimenestyjiksi nousivat tänä vuonna yritykset, joiden liiketoiminnassa hyvinvointia kehitetään tekoälyn avulla. Kolme aiemmin kesäkuussa pidettyyn EBAN-finaaliin valittua yritystä ovat HealthZilla, Food4Future ja NursieHealth.

Shallal kiittelee International Venture Academy -ohjelmaan osallistuneita yrittäjiä, jotka onnistuivat kiteyttämään intohimonsa ja tarinansa merkityksellisen pitchin muotoon.
¬– Finaaliyritykset pystyivät menestyksekkäästi rakentamaan minuutin hissipuheen, jolla viestiä ”salainen ainesosansa” kohdeyleisölleen ja saada heidät toimimaan.

– Avaamalla oman tarinansa yrittäjät kykenivät tunnistamaan tuotteiden tai palvelujen ainutlaatuisuuden ja niiden hyödyt sekä asiakkaille että koko yhteiskunnalle.

HealthZilla
Suomalainen HealthZilla on yksilön hyvinvointia tukeva sovellus, jonka avulla käyttäjä voi tähdätä pysyviin muutoksiin ja kokonaisvaltaisempaan, terveellisempään elämäntapaan. Sovellus kerää henkilön terveydentilasta dataa, analysoi ja tekee sen pohjalta yksilöllisiä ehdotuksia käyttäjälle tämän tilanteen ja edistymisen pohjalta. Sovellus on yhteensopiva lähes kaikkien markkinoilla tällä hetkellä olevien älylaitteiden kanssa.

Food4Future
Ranskalainen Food4Future valmistaa superfoodina tunnetun spirulinan kotikasvatuslaitetta. Spirulinan vahvat terveysvaikutukset kiinnostavat laajaa kuluttajakuntaa, mutta markkinoilla on tarjolla lähinnä kuivattua spirulinaa. Tuore spirulina on terveystietoiselle kuluttajalle huomattavasti miellyttävämpi valinta: se on hyvänmakuista ja siinä on myös kaikki vitamiinit tallella.Food4Future valmistaa kotikasvatukseen sopivaa laitetta ja tarvikkeita. Food4Futuren ratkaisuun sisältyy digitaalisia lisäpalveluita kotikasvatuksen tueksi.

Nursie Health
Suomalainen MyNursie-itsehoitosovellus on kehitetty kokonaisvaltaiseen ja pitkäaikaiseen omahoitoon, esimerkiksi sairauksien oireiden seurantaan ja hoitoonohjaukseen. Sovellus koostuu omahoitokokonaisuuksista, jotka liittyvät erilaisiin terveysongelmiin ja yleiseen terveydenseurantaan.