Siirry suoraan sisältöön

Lahden Tiedepuistossa viritettiin syyskuun ensimmäisellä viikolla myyntipuheita kuntoon, kun Päijät-Hämeen alueelta ja jopa Kuopiosta sekä Helsingistä asti tulleet yrittäjät osallistuivat Kasvuloikka kansainvälisille areenoille -bootcampille, jonka tarkoituksena oli tarjota urheiluliiketoiminnasta kiinnostuneille yrityksille tukea kansainvälisissä messutapahtumissa menestymiseen. Idea bootcampin järjestämisestä pohjautui Sport Suomi -verkoston World Football Summitiin kokoaman yritysdelegaation tarpeisiin. Verkoston edustajat halusivat tarjota kaikille kansallisille ja innovatiivisia ratkaisuja hallussaan pitäville yritystoimijoille avoimen mahdollisuuden innoittua ja oppia kansainvälisen messumyynnin tarjoamista mahdollisuuksista globaalien kilpa- ja huippu-urheiluilmiöiden äärellä.

– Esimerkiksi juuri jalkapallossa liikkuu todella merkittäviä rahasummia. Deloitten arvion mukaan lajin markkinan koko liigat, seurat ja lajiliitot huomioon ottaen oli kaudella 2022–2023 hieman yli 35 miljardia euroa, huomauttaa Sport Suomi -verkoston Kuopion alueen projektipäällikkönä toimiva Santtu Pirskanen.

Vaikka Suomen kansainvälinen menestys pelissä antaa vielä odottaa itseään, ei jalkapallon liiketoimintaa kannata sivuuttaa oman yrityksen kansainvälistymissuunnitelmia laadittaessa. Jalkapalloseurojen innovaatio- ja kehitysosastot etsivät jatkuvasti uusia innovaatioita omien liiketoiminnallisten tavoitteidensa saavuttamiseksi varsin erilaisissa yhteyksissä.

– Pelaajien suorituskyvyn edistäminen on vain yksi osa valtaisaa ilmiötä ja suomalaisten yritysten kannattaisi ennakoida vahvasti esimerkiksi fanikulttuurissa niin stadioneilla kuin niiden ulkopuolella lähivuosien aikana tapahtuvia isojakin muutoksia, toteaa Sport Suomen projektipäällikkö Alisa Heikkinen Jyväskylän kaupungilta.

 

Ole aktiivinen!

Lahden Seudun Kehitys LADECissa liiketoimintakehittäjänä toimiva ja pitkän linjan kansainvälisen bisneksen äärellä meritoitunut Juha Tuominen kokosi bootcampille osallistuneille yrityksille hyvän muistilistan messuille valmistautumiseksi. Tuominen alleviivasi erityisesti huolellisen ja systemaattisen valmistautumisen merkitystä, jonka lähtökohtana on tehdä itselle selväksi se, miksi messuille on lähtemässä. Olipa kyse sitten kumppanuuksien löytämisestä, suorien asiakkuuksien synnyttämisestä tai markkinatilanteen analysoimisesta, on tärkeää kirkastaa oman liiketoiminnan tilaan sopiva tavoite ja suhteuttaa se tapahtuman kontekstiin. Valmistautumisessa keskeistä on niin ikään selvittää paikanpäälle saapuvia tahoja ja verkostoitua heidän kanssaan ennakkoon mahdollisimman tehokkaasti hyödyntämällä muun muassa tapahtuman omia applikaatioita, yrityksen näkyvyyttä muualla järjestäjätahon sosiaalisessa mediassa unohtamatta.

Itse messuilla olemiseen on syytä varautua vaihteleviin tilanteisiin sopivilla hissipuheilla sekä ensitapaamista, keskusteluiden aloittamista että niiden syventämistä silmällä pitäen. Tuomisen sanoin valmisteltuja puheenvuoroja täytyy tarkastella myös kriittisesti ja tehdä niihin muutoksia henkilöiden reaktioita tulkitsemalla.

– Eye on the ball, keskity tavoitteisiisi ja muokkaa puheitasi tarpeen ja vastaanoton mukaan. Muistijäljen jättämistä varten on hyvä varautua myös juuri kyseiseen tapahtumaan personoitujen, esimerkiksi kuvallisten, käyntikorttien muodossa.

Kansainvälisille areenoille suunnatessa kannattaa pitää mielessä tutustumisen ja luottamuksen synnyttämisen mahti. Vastaanotto suhteessa esiin tuotuun osaamiseen rakentuu valmiudelle ja halukkuudelle keskustella ihmisten kanssa laaja-alaisesti asioista ja ilmiöistä. Olennaista on niin ikään osoittaa aitoa kiinnostusta puhekumppania kohtaan.

– Messut eivät koskaan pääty messuhallien ovien sulkemiseen. Osallistu tapahtumaan liittyviin sosiaalisiin rientoihin, jolloin voit saavuttaa uusia, yllättäviä ja potentiaalisia kohtaamisia myös rennommissa merkeissä, toteaa Tuominen.

Olennainen osa messuille osallistumista on myös jälkihoidon harjoittaminen, jolla tarkoitetaan aktiivista lähestymistä tapahtumassa saavutettuja kontakteja kohtaan. Toimiva ohjenuora onkin olla yhteydessä henkilöihin viimeistään tapahtuvaa seuraavalla viikolla. Saadut käyntikortit onkin tarpeen pitää hyvässä tallessa.

Messut ovat yritykselle aina oivallinen oppimisen paikka, jossa ennakkoon asetettuja tavoitteita pääsee konkreettisesti testaamaan. Paikan päältä kerätty oppi toimii erinomaisena materiaalina yrittäjille tutussa ja jatkuvasti käynnissä olevassa itsearvioinnin prosessissa, jonka äärelle kannattaa Tuomisen mukaan pysähtyä messuväsymyksenkin painaessa.

Tarkastele aina kriittisin linssein messuille osallistumiseen liittyviä onnistumisia ja epäonnistumisia, pitääkö seuraavalla kerralla esimerkiksi valmistautumista harjoittaa eri tavalla.

 

Yhteisesti organisoidut matkat tuottavat moninkertaisen mahdollisuuden verkostoitua sekä suomalaisten että eurooppalaisten toimijoiden kanssa

Sport Suomi -verkoston projektipäällikkönä Lahdessa toimivan Juha-Matti Haapsaaren sanoin bootcampin kaltaisen tapahtuman järjestämisessä oli hedelmällistä verkostoitua kansainvälisen urheilubisneksen vientiin erikoistuneen Lahti Sports Hubin kanssa. Siinä missä Lahdessa voitiin nyt sparrata yrityksiä kohti kansainvälistymistä ja tarjota näille yhteistyön tekemisen paikka teeman parissa, avartuu moniulotteisempia yhteiskehittämisen pelipaikkoja konkreettisilla operaatioilla maailmalle. Sport Suomen järjestämät yritysdelegaatiomatkat ovat mahdollistaneet kansallisen asiantuntija ja -yritysosaamisen integroimisen erityisesti Espanjan markkina-apajille ja luoneet näin aitoa toimintaa suomalaisten ja espanjalaisten tahojen välille.

– Sport Suomi lähestyy hankemuotoisena toteutuksena loppuaan, joten on aika pohtia yhdessä tuumin sitä, miten meille verkostona on kertynyttä tietoa ja osaamista maailman johtavista urheilun innovaatioekosysteemeistä sekä yritysten viemisestä sinne voitaisiin hyödyntää osana suomalaisten menestystarinoiden luomista. Tässä keskeisenä elementtinä näyttäytyy juuri kaupunkien rooli toiminnan vetojuhtina ja voimien yhdistäjinä yksittäisten hubien toimintaan keskittymisen sijaan.

Laura Andelin, perustaja ja yrittäjä ONIT Sportin takana osallistui Sport Suomen ensimmäiseen delegaatiototeutukseen Madridissa ja on lähdössä mukaan myös Sevillaan. Andelinin mukaan ONIT Sportin näkökulmasta delegaatioihin osallistuminen on tuottanut useita kohokohtia, jotka ovat yhteydessä sekä Sport Suomi -verkoston sisäiseen että ulkoiseen verkostoitumiseen yritys- ja yhteistyökumppanuusvierailuilla.

– Erilaisia toimijoita yhteen saattavat toteutukset tuovat yrityksille moninkertaisia etuja, sillä matkajärjestelyt vaativat yleensä paljon ajallisia resursseja. Näin Sport Suomi -tiimin kaltaisen tahon tekemä työ matkojen organisoinnissa antaa yrityksille vapauden keskittyä huolellisemmin omaan yritysesittelyyn ja oppimiskokemuksen hyödyntämiseen.

Laura Andelin

Laura Andelin pitchaamassa SportBoost Acceleratorilla Madridin yritysdelegaatiomatkalla huhtikuussa 2024.

Siinä missä Andelinista on ollut mielenkiintoista päästä tutustumaan urheilusektorin suurtoimijoiden arkeen ja kuulla siitä, mitä he tekevät toisin kuin muut, missä kaipaavat tukea ja kuinka he suhtautuvat innovaatio- ja kehitystoimintaan myös rajojen ulkopuolisten kumppaneiden kanssa, on hänen mukaansa erityisen tärkeää samanaikaisesti pohtia ja ratkoa sitä, kuinka suomalaista osaamista rakennetaan ja viedään yhteistyössä Eurooppaan. Myös Lahden bootcampilla Sevillaan yhdessä Sport Suomen kanssa mukaan lähteviä yrityksiä muistutettiin hyödyntämään ”Suomi-tiimiin” kuulumista referenssinä oman asiantuntemuksen esille tuomisessa.

– Suomalainen osaaminen on huippuluokkaa, mutta yhdessä pystymme muodostamaan vielä kiinnostavampia kokonaisuuksia kansainvälisen markkinan avaamiseen sekä nostamaan toinen toistemme osaamista valokeilaan, korostaa Andelin.

 

Sport Suomi logokoonti  (1)

Yritysdelegaatiomatka Sevillaan järjestetään 17.–20.9.2024 osana kansallisen Sport Suomi -verkoston toimintaa. Matkalle osallistuvia yrityksiä ovat ONIT Sport, eWatt Smart Power Systems, Awesome Crowd, Northern Sports Insight and Intelligence (ACT Head Impact Tracker), Kuitu Media, Nro.One, Dribla ja Appis. Verkosto perustuu Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kaupunkien yhteiseen ja Euroopan aluekehitysrahastosta tuettavaan vetovastuuhankkeeseen, jota toteutetaan 1.4.2023–31.12.2024 välisenä aikana.